6 września 2019

RPGaDay 2019


#1 pierwszy, pierwsza

Świętym i pierwszym przykazaniem MG jest:
„Wszyscy świetnie się bawimy".
- Andrzej Sapkowski, Oko Yrrhedesa

#4 dzielić sie, udostępniać

Na codzień zasoby Sieci wydają się być wspaniałym źródłem wiedzy: obfitym i niewyczerpanym. Jednak praktyka pokazuje, niekiedy bardzo boleśnie, że Internet to medium zawodne i kapryśne. Korporacje likwidują niedochodowe serwisy, portale znikają, ktoś wyciągnął wtyczkę z bloga czy skasował profil w społecznościówce. Nawet gdy materiały są ciągle dostępne, często leżą zapomniane pod masą błahych wieści.

Dlatego zachęcam do aktywnej konsumpcji treści. Jeżeli znajdziecie ciekawe materiały w Sieci, dzielcie się nimi z innymi, dyskutujcie o nich, a jeśli znajdziecie moment zapiszcie znalezisko w http://web.archive.org/.

#5 kosmos, przestrzeń 

Mimo iż polska fantastyka lat 80tych w dużej mierze żyła rakietami i podbojem kosmosu, erpegowcy niespecjalnie nosili w sobie bakcyla fantastyki naukowej radośnie bawiąc się w elfy i krasnoludy. Jedną z niewielu okazji do oderwania się od Ziemi był dodatek do Cyberpunka 2020 - Kosmiczna Otchłań wydany w 1997.

"Zaledwie sto mil ponad parną, zatrutą atmosferą Cyberpunkowej Ziemi, znajduje się zupełnie inny świat. Cichy i zimny. Jest toświat olbrzymich wirujących baz-cylindrów, pędzących myśliwców kosmicznych, pajęczych pojazdów orbitalnych, i tytanicznych żeberkowych skrzydeł poza-systemowych pojazdów badawczych."

#6 starożytny, antyczny

Kryształy Czasu - (antyczna!) wersja dyskietkowa przetrwała dzięki staraniom wiernych akolitów paladyna Arturiusa! Aktualnie obłożona nowożytnym zaklęciem Nieśmiertelności ma szansę przeżyć wszystkie inne systemy.

Zachęcam do zapoznania się z KaCetami w wersji dyskietkowej.

#7 znajomy, chowaniec

"To już było. I co z tego? Niech się pojawi raz jeszcze. I znów.
Raz na dziesięć lat warto odkurzyć stare pomysły i opowiedzieć o nich tym, którzy ich nie znają."

Ponad pięć lat temu pojawił sie pierwszy numer zinu Spotkania Losowe, a w nim artykuł Marcin Segit "Opowiedz to jeszcze raz, Sam." Ostatnie pięć lat potwierdziło, jak wiele wiedzy może przepaść bezpowrotnie w mgnieniu oka, gdy portal postanowi wyjąć wtyczkę z mniej popularnego serwisu i gdy ludzie odchodzą na zawsze.

Reaktywowałem Ursus Ludens przypominać artykuły, które na tracą na wartości mimo upływu lat, pochylić sie nad historycznymi ciekawostkami, celebrować małe rocznice czy po prostu powspominać.

#9 krytyczny, istotny

"Już to ostatnia pieśń, mili ojcowie,
Miejcie cierpliwość, czekajcie do końca.
Jeśli czujecie niesmak w przykrej mowie,
Znalazł się krytyk, znajdzie się obrońca.
Po cóż się gniewać? Wszak astronomowie
Znaleźli plamy nawet wpośród słońca.
W szyszaku, w czapce, w turbanie, w kapturze,
Wszyscyśmy jednej podlegli naturze."
- Ignacy Krasicki, Monachomachia

Cóż więcej dodać? Kochani Twórcy przyjmujcię krytykę i wykorzystujcie ją, by ulepszyć własne dzieła. Kochani Odbiorcy jasno komunikujcie swoje zastrzeżenia i pomagajcie Twórcom naprawiać błędy.

#11 badać, rozpatrywać 

Badania nad grami fabularnymi i ich historią to bez wątpienia fascynujące zajęcie. Niestety często można natknąć się na falszywe tropy. O błędach i wypaczeniach przed laty pisał Borejko przed laty, warto zatem przypomnieć ten artykuł: http://web.archive.org/web/20160918043152/http://www.gitgames.pl/2016/08/nauka-badacze-eksperci-i-historia.html

#21 ogromny, rozległy

Obecnie spora część życia fandomu erpegowego toczy się na Facebooku. Niestety Facebook to medium przepastne i ulotne. Odnajdywanie w nim wartościowych informacji, a nawet ponowne wyszukiwanie tekstów już znanych, to nielada wyzwanie.

Dlatego zachęcam wszystkich autorów do pójścia w ślady Bogdan Szwarc z Fear and Loathing in the Old World i archiwizowania swoich tekstów w innych zakątkach sieci (oraz tworzenia kopii na web.archive.org).

#22 zaginiony

Nie ma historii bez źródeł. #historiaRPGwPolsce ma całkiem niezłą dokumentacje - artykuły z Razem i SFery, a w późniejszych latach Magia i Miecz oraz inne pisma i ziny erpegowe. Podstawowe źródła są, choć niekiedy dotarcie do nich może być utrudnione.

Bez watpienia istnieje też spora liczba póki co zaginionych źródeł - mogą nimi być wpisy do klubowych kronik, notatki z sesji, zdjęcia, drobne notki prasowe, artykuły w prasie niebranżowej, katalogi wydawnicze, ulotki reklamowe itd.

Jeżeli traficie na tego typu rzeczy, prosze dajcie znać.

Poniżej ulotka reklamująca czasopismo Magia i Miecz i figurki do planszówki o tym samym tytule:
http://ursusludens.blogspot.com/2014/10/uwaga-pismo.html



#23 niespodzianka, zaskoczenie

Poniekąd kontynuuję wczorajszy wątek źródeł. Erpegi trafiają pd strzechy a teksty nawiązujące do nich pojawiają się w dość niespodziewanych miejscach. Tinder jako gra RPG? Czemu nie. Poniższe fragmenty pochodzą z książki Joanny Jedrusik "50 twarzy Tindera" i zostały przedrukowane w lipcowym numerze Angory (21 lipca 2019).




Jeśli zetknęliście się z innymi ciekawymi tekstami o RPG, dajcie znać.

#25 klęska, katastrofa / 27 niepewność,zawieszenie

Polski światek RPG zaliczył (póki co) dwie katastrofy: Megakonkurs RPG [na setting do d20] (2006-) i reaktywację czasopisma Magia i Miecz (2014-).

Oba przedsięwzięcia cechował niebywały rozmach i zaangażowanie społeczności. Niestety w obu przypadkach zgromadzony kapitał społeczny i finansowy został zmarnowany, a kontakt z organizatorami urwał się.

W 2009 Bartosz 'Finn' Kubera, organizator Megakonkursu, przedstawił kulisy porazki projektu na łamach Rebel Times (numer 24). Ostatecznie zwycięzca MK Andrzej Enc Stój wydał Nemezis w 2011 za pośrednictwem wydawnictwa GRAmel (GRAmel Books).

Tymczasem nowa Magia i Miecz trwa w zawieszeniu od grudnia 2017...

#28 miłość, kochać 

W 2013 Karnawał Blogowy (takie RPGaMonth) hulał po sieci, a 48. edycją na temat erotyki w RPG zajął się Radoslaw Idol.

Od tego czasu Erpegowe Piekiełko zaliczyło kilka przenosin/restrukturyzacji (pewnie Pastor podkablował), a większość notatek z tej edycji wyparowała z sieci. Na szczęście co nieco da się wyłowić z odmętów:

To ja ją ten tego...
Miejmy to już za sobą
Para na jachcie
Erotyka w Vallheru
Jak wam nie wstyd
Ponętna rusałka

#rpgaday #rpgady2019 #karnawałblogowy

Liczę, że Pastor odgrzebie kiedyś (choćby na złość Beamhitowi) niesławne Graj Fetyszem

#29 ewoluować, rozwijać się

W 2016 polscy ludolodzy z Polskie Towarzystwo Badania Gier / Games Research Association of Poland pochylili się nad ewolucją stylów gry w MiMie. Co sądzicie o ich tezach?

https://www.researchgate.net/publication/312167154_Magia_i_Miecz_Magazine_The_Evolution_of_Tabletop_RPG_in_Poland_and_its_Anglo-Saxon_Context

Niestety artykuł zawiera kilka nieścisłości, a nawet błędów rzeczowych. Dlatego osoby stricte zainteresowane historią powinny krytycznie podchodzić do zawartych w nim informacji.

Np. autor Nieproszonego Gościa faktycznie nie jest wymieniony w piśmie, ale anonimowy bynajmniej nie jest...

Ktoś chce się pobawić w sprawdzanie faktów?


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz