Rok 1984 zapoczątkował grube lata gier planszowych na łamach Świata Młodych. W okresie wakacyjnym publikowano "duże" gry: Wężyki, Kameleony, Trzej muszkieterowie, Galaktyka XBX-20, Kto spotka UFO?, Smoki i smoczki, Wyspa skarbów oraz Gangsterskie porachunki. Za opracowanie zasad odpowiadał Franciszek Pentliczek. Stroną graficzną większości gier zajął się Rafał Sikora. Wyjątkiem była gra Kameleony, którą narysowała A. Celińska. Oprócz ośmiu kolorowych gier czytelnicy otrzymali tyleż samo układanek-łamigłówek oraz dwie gry ołówkowe.
UWAGA: wpis ma zdecydowanie charakter roboczy. Powstał w oparciu o archiwalne materiały udostępniane głównie przez stronę Świat Młodych, Przypadki Adama Ś. i indywidualnych miłośników Świata Młodych i gier. Aktualna lista materiałów wykorzystanych/poszukiwanych znajduje się tutaj. Ogromnie dziękuję osobom, które skontaktował się ze mną do tej pory!
UWAGA: wpis ma zdecydowanie charakter roboczy. Powstał w oparciu o archiwalne materiały udostępniane głównie przez stronę Świat Młodych, Przypadki Adama Ś. i indywidualnych miłośników Świata Młodych i gier. Aktualna lista materiałów wykorzystanych/poszukiwanych znajduje się tutaj. Ogromnie dziękuję osobom, które skontaktował się ze mną do tej pory!
Jako pierwsze pojawiły się Wężyki. Była to gra kafelkowa dla 2-4 i 6 osób, w której gracze układają czterokolorową plątaninę węży. Celem jest jak najszybsze pozbycie się posiadanych kafelków. Warto wspomnieć, że wszystkie prezentowane gry wymagały własnoręcznego wycięcia elementów i podklejenia ich kartonem. A niekiedy trzeba było skombinować dodatkowe rekwizyty.
Ssssssssss... (1984-06-30 nr 78) |
Kolorów miało być tylko pięć! Uroki ówczesnych drukarni (1984-07-07 nr 81) |
Gra logiczna w kolorowej oprawie (1984-07-14 nr 84) |
Galaktyka XBX-20 czeka na podbicie. Każdy z przedstawicieli obcej cywilizacji próbuje połączyć siecią baz przeciwległe krańce galaktyki. Przynajmniej na papierze, gra wydaje się być najbardziej interesującą. Energetyczna waluta, którą wykorzystujemy do budowy baz, potrzebna jest też do opłat za lądowanie w obcej bazie. Jednocześnie można zapłacić jeszcze więcej, by obcą bazę przejąć. Galaktyka była też najbardziej wymagającą grą pod względem komponentów. Dla każdego koloru trzeba przygotować 40 żetonów energii!
W kosmos, miły bracie! (1984-07-28 nr 90) |
Uff, nie ma UFA (1984-08-04 nr 93) |
...i smoczki (1984-08-11 nr 96) |
Szyneczka, towar deficytowy (1984-08-18 nr 99) |
Ustawka w garażu (1984-08-25 nr 102) |
Sadzenie kapusty (1984-07-19 nr 86) |
Kierował klubem gier w warszawskim Pałacu Kultury i Nauki. Jak rozumiem była to filia Groteki, ale Ciesielski lansował ją pod własną marką jako Klub Mądrych Gier. Sam także projektywował gry i nimi handlował. Założył firmę Ultima, która wydała grę paragrafową Dreszcz, a później hurtownię gier Joker. Próbował również samodzielnie stworzyć nowe pismo poświęcone grom i łamigłówkom - Joker. W pisaniu tekstów do pierwszego
Zdjęcie Władcy przechwycone z Allegro |
W latach 1995-2002 Ciesielski zajął się prowadzeniem regionalnego oddziału Hasbro. O ile profesjonalnie nadal pozostawał w branży, to całkowicie zerwał z działalnością fandomową. Obecnie zajmuje się obsługą wydawnictw akademickich.
W kolejnej części powrócę do działań Ciesielskiego i innych na łamach Świata Młodych.
Pozostałe notki:
Gry Świata Młodych I - gry w latach 1949-83
Gry Świata Młodych III - lata 1985-1993 - Lista Gier Przebojów, Klub Wynalazców Gier, młodzi pasjonaci gier
Gry Świata Młodych IV - gry fabularne
___
Mamy wiele białych plam w polskiej historii gier towarzyskich. Tutaj znajduje się lista materiałów zebranych i poszukiwanych. Lista nie ogranicza się do Świata Młodych. Podobne materiały były publikowane w Razem, Ja, Ty i My, Sztandarze Młodych i być może innych czasopismach. Osoby chcące podzielić się wszelkimi informacjami zapraszam do kontaktu.
Ogromnie dziękuję osobom, które skontaktował się ze mną do tej pory!
Ogromnie dziękuję osobom, które skontaktował się ze mną do tej pory!
Łezka się w oku zakręciła. Dziękuję za przypomnienie i wydobycie z odmętów mej (nie)pamięci. Jako pacholę miałem i grałem we wszystkie wspomniane tytuły. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńCieszę się, że notka spotkała sie z zainteresowaniem :)
UsuńKapitalna robota. Rozpiera mnie duma, bo moja fota przy Władcy Podziemi ;)
OdpowiedzUsuńDzięki za zdjęcie! Masz więcej?
UsuńPostaram się mieć, ale z czasem kiepsko, a z pamięcią też już nie najlepiej ;)
UsuńCześć. Może ty będziesz znał tytuł gry gazetowej. Otóż przy okazji remontu generalnego mieszkania, znalazłem pod podłogą wycięty żeton a właściwie (chyba) walutę do jakiejś gry. Wiem, że ją bardzo lubiłem, ale niestety zupełnie zapomniałem. Na żetonie narysowany jest krokodyl i jedyne co zapamiętałem to nazwa - krokodolary albo krokodylodolary. Gra najprawdopodobniej pochodzi z czasopisma Razem, ale możliwy jest też Świat Młodych. Jeśli będziesz coś wiedział w tym temacie, bardzo proszę o pomoc. Dzięki i pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńZdjęcie bardzo by pomogło. Pierwsze skojarzenie to Kokosy, tam na walucie były różne zwierzątka. Ale może być też zupełnie co innego.
UsuńNiestety to nie Kokosy. Jak znajdę ten żeton (znowu go gdzieś wtryniłem) to podeślę fotkę. Dzięki za dobre chęci!
UsuńDziękuję za wspaniałą pracę. Marzę o tym by odnaleźć całość gry „ szyneczka towar deficytowy” o poszukiwaniach skarbu, czy ma ktoś planszę do niej i zasady gry?jako dziecko uwielbiałam w nią grać i przez ostatnich 30 lat poszukuję jej intensywnie przeczesując internet. Dopiero dzisiaj znalazłam tą stronę, lecz są tu tylko do niej karty. Błagam pomóżcie😭
OdpowiedzUsuńProszę bardzo: https://archive.org/details/swiat-mlodych-1984-08-18-nr-099/page/n1/mode/2up
UsuńBardzo dziękuję 🙏
OdpowiedzUsuń