28 stycznia 2014

Zamiast recenzji - Mount & Blade

Dzięki uprzejmości Beamhita dane mi jest zwiedzić kawałek wirtualnego świata konno i zbrojnie. Z wierną drużyną, zapasem prowiantu i wiernym wierzchowcem rabuję, palę i grabię. A od czasu do czasu nawet jakiś zamek. Gra z początku bardzo mnie wciągnęła, jednak z czasem powtarzalność zadań zaczęła doskwierać. Nuda to niestety największy problem komputerowych sandboxów. Niemniej od czasu do czasu powracam do zabawy, bo cała kraina musi być moja! W międzyczasie bezczelnie zhackowałem motywy z gry na analogi nastolne - dobrej zabawy :)

Ocena:





Gdy interesują cię towary spożywcze, rzuć k20:
1. Wołowina
2. Pieczywo
3. Masło
4. Kapusta
5. Sery
6. Drób
7. Suszone mięso
8. Owoce
9. Kasza
10. Winogrona
11. Miód
12. Oliwki
13. Wieprzowina
14. Kiełbasy
15. Ryby wędzone
16. Piwo
17. Daktyle
18. Gorzałka
19. Wino
20. Powtórz rzut, a następnie rzuć k6: 1-3 towar na granicy przydatności do spożycia, 4-6 towar pierwszej klasy


Gdy interesują cię towary przemysłowe i luksusowe, rzuć k20:
1. Barwniki
2. Len
3. Mąka
4. Futra
5. Konopie
6. Skóry
7. Żelazo
8. Wyroby skórzane
9. Płótna / ubrania
10. Olej
11. Wyroby garncarskie
12. Wełna
13. Proch / broń
14. Jedwab
15. Sól
16. Tytoń
17. Przyprawy
18. Narzędzia
19. Aksamit
20. Księgi

Gdy znalazłeś księgi, rzuć k10, by poznać ich tematykę:
1. O taktyce - De Re Militari Vegetiusa
2. O nauce myślenia - Eseje na Logikę Arystesa / Zręby Gramatyki Języka Juraja Krizanica
3. O wielkich wodzach - Żywot Aliksena Wielkiego Anonima / Maxymy Państwa Armanda Jean du Plessis de Richelieu
4. O handlu - Traktaty o Wartości Rzeczy Paola Tierlibl/ Dyskurs o Handlu Zachodu ze Wschodem Thomasa Muna
5. O sztuce przekonywania - Rhetorica ad Herrenium Atona Mówcy / Retoryka Philippa Melanchthona Philippa Melanchthona
6. O szermierce - O Sztuce Walki Mieczem Antonia Lovino
7. O inżynierii - Metoda Twierdzeń Mechanicznych Thomasa z Korabia / Geometria Rene Descartesa
8. O szkoleniu - Podręcznik Zbrojnych Leona Dassa / Sztuka Wojny Niccolo Machiavelliego
9. O chorobach - Księga Uzdrowienia Eskalupa / Zdrowie Adama Oleariusa
10. O zabiegach  - Wielka Księga Chirurgii Mistrza Radoslava / O Chirurgii i Jej Instrumentach Abu al-Kasima

Gdy odwiedzasz wioskę, rzuć k6:
 1-3.  Wieś spokojna i wesoła. Oferuje wybrane towary i rekrutów skorych to bitki i wypitki.
    4.  Wieś niezbyt zamożna. Oferuje towary po zawyżonych cenach, ale znajdą się ludzie, którzy ruszą w świat za marny grosz. A może by tak ich wspomóc workiem ziarna?
    5.  Wieś dotknięta nieszczęściem. Pomór? Bydłokrady? 
    6.  Wieś rządzona przez bandytów. Mieszkańcy błagają o pomoc!

Gdy odwiedzasz miasto, rzuć k100:
    1-30. Dostatnie miasto. Oferuje szeroką gamę towarów.
  31-35. Turniej. Ten kto szczęściu dopomoże, ten potyczki wygrać może!
  36-40. Wino zalega w piwniczce. Kupiec szuka chętnych do przewiezienia towaru.
  41-45. Karawana. Bogata karawana rusza w drogę, zawsze znajdzie się miejsce dla zbrojnych.
  46-50. Spęd rogacizny. Poganiacze bydła poszukiwani.
  51-55. Trzeba nam ludzi. Zbierz 5+k6 ochotników do służby w mieście.
  56-60.Wieś nam spalom! Chłop szuka ratunku dla wioski nękanej przez bandytów.
  61-65. Bieda w mieście. Po ulicach krążą liczni żebrzący. Sypnie kto groszem?
  66-70. Rabusie! Może nieliczni, ale upierdliwi. Warto by się ich pozbyć.  
  71-75. Porwano nadobne dziewczę! Ojciec chętnie zapłaci okup, lecz trzeba śmiałków, którzy staną oko w oko ze zbójami.
  76-80. Zakładnicy! Porwano mieszczan, trzeba odkryć  gdzie ich zabrano, nim będzie za późno.
  81-85. Zbój nad zbóje! Trzeba tropicieli, by znajdź siedzibę słynnego herszta.
  86-90. Czas rozprawić się z rzezimieszkami! Straż miejska poszukuje ochotników chętnych do ataku na bandyckie siedliszcze.
  91-95. Miasto drży ze strachu przed bandytami! Mieszkańcy błagają o pomoc!
96-100. Handel cierpi na potyczkach między zwaśnionymi lordami. Czy ktoś jest w stanie zaprowadzić rozejm?

Gdy spotykasz szlachetnie urodzonych, rzuć k100:
    1-20. Nihil novi. Napić się zawsze można. Rzuć k6: 1-3. żeś szlachcic to ledwo uwierzyli, 4. słyszano to i owo o tobie, 5. ktoś ma do ciebie uraz - może warto temu zaradzić?, 6. ktoś darzy cię afektem - może warto to wykorzystać?
  21-23. Dług. Najpierw pożycza, a potem nie oddaje.
  24-27. Korespondencja. Czy nie po drodze wam będzie dostarczyć list do pewnego wielmoży?
  28-30. Zaległe podatki. Szlachcic szuka drabów, którzy wyduszą podatki od krnąbrnych chłopów.
  31-33. O honor chodzi! Któż stanie w obronie czci niewiasty?
  34-37. Medyka! Choroba i boleści, ale wędrowcy znają niezawodne sposoby na wszelkie dolegliwości.
  38-40. Porwanie. Za możnego to dopiero będzie okup.
  41-43. Eskorta. Damie nie wypada podróżować samotnie. Z pewnością przyda się obstawa i/lub towarzystwo.
  44-47. Zuch. Umiejętności bohatera zaimponowały możnowładcy - właśnie takiego człowieka mu trzeba.
  48-50. Przyboczni. Wokół sami nieudacznicy - zróbcie coś z nimi, mały trening im nie zaszkodzi.
  51-53. Lichwiarz. Pewien kupiec śmie domagać się spłaty. Wiecie, co z nim zrobić...
  54-57. Zbiegli chłopi. Na mojej krzywdzie się wypaśli, a teraz dają nogę. Nic z tego.
  58-60. Zakładnicy. Pewni ludzie trafili do niewoli, trzeba pojmać innych ludzi na wymianę.
  61-63. Prowokacja. Zbrzydł mi ten spokój. Zrabujmy kupców!
  64-67. Najemnicy. Za dobrą zapłatę można powalczyć.
  68-70. Spisek. Informator opuścił miasto, by spotkać się ze szpiegiem. Chcę obu. ŻYWYCH!
  71-73. Siedlisko zbrodni. Bandyci mają kryjówkę gdzieś niedaleko. Pora przerzedzić ich szeregi.
  74-77. Zbieg. Groźny przestępca umknął sprawiedliwości, ale od czego mamy najemników? 
  78-80.Więzień. Życie w celi dobre jest dla mnichów, a mój krewniak mnichem nie jest. Podstęp, przekupstwo, siła - to już sam zdecyduj.
  81-83. Szpieg. Trzeba zaufanego człowieka, by odebrać raport od obserwatora. Tobie dobrze z oczu patrzy.
  84-87. Hak. Trzeba skompromitować pewnego szlachcica. Tobie źle z oczu patrzy. Nie obawiasz się poświecić ludzi?
  88-90. Spór. Rozjemca by się przydał, bo ze zwady nic dobrego nie wynika.
  91-93. Król. Wieść o was doszła do uszu króla. Rad was poznać. Z pewności nie odmówicie mu... niczego.
 94-97. Potwarz. Zdrajco! król nigdy w twoje słowa nie uwierzy.
98-100. Wojna. Naczelny dowódca zwołuje zastępy. Do ciebie przyszedł specjalny list, rzuć k6: 1-3. masz się stawić niezwłocznie, 4. masz zatroszczyć się o zaopatrzenie, 5. masz ruszyć na zwiad, 6. masz działać w ukryciu.

Na koń!












3 komentarze: